Skuteczna sprzedaż – czym jest lejek sprzedażowy?

Choć sprzedajesz wysokiej jakości produkty i dostarczasz najwyższej klasy usługi, nie każdy kupuje to, co oferujesz? Podpowiemy, co zrobić, aby dotrzeć do konkretnych osób, które będą zainteresowane właśnie Twoją firmą. Pomoże Ci w tym zastosowanie odpowiedniego narzędzia, jakim jest lejek sprzedażowy. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, które pozwolą Ci skutecznie pozyskać jeszcze więcej nowych klientów chętnych do skorzystania z Twojej oferty.

Co to jest lejek sprzedażowy?

To, jak wygląda lejek, wie każdy – z jednej strony jest szeroki i stopniowo zwęża się ku dołowi. Na takiej samej zasadzie działa lejek sprzedażowy stosowany w marketingu. Dla lepszego zobrazowania możesz wyobrazić sobie na początek prosty schemat: na szczycie lejka, a więc jego szerszej części znajduje się duża grupa ludzi. Przesuwając się w dół, liczba osób zmniejsza się, a na samym końcu pozostają te zainteresowane Twoją firmą.

Lejek sprzedażowy to zbiór działań, dzięki którym będziesz mógł zorientować się, jak przebiega  proces sprzedaży w czasie rzeczywistym. Celem zastosowania strategii lejka sprzedażowego, a więc stworzenia odpowiedniego schematu sprzedaży, jest to, by w przyszłości doprowadzić do finalizacji jak największej liczby transakcji.

Etapy lejka sprzedażowego

Każda firma może mieć własny pomysł na lejek sprzedażowy i przygotować swoją procedurę posiadającą mniej lub bardziej rozbudowaną strukturę. Opracowanie poszczególnych etapów lejka pozwoli dowiedzieć się kto i na jakim odcinku drogi prowadzącej do sprzedaży odpada. Dzięki temu każdy sprzedawca będzie mógł wyciągnąć wnioski i przekonać się, dokładnie jakie osoby dokonują ostatecznych zamówień i które z elementów poprawić, by podnieść wskaźnik sprzedaży.

Przykładowe działania, jakie warto podjąć podczas tworzenia lejka sprzedażowego, obejmują m.in.:

  1. Określenie grupy odbiorców – Zastanów się, do kogo kierujesz swoją ofertę. Grupę docelową możesz określić na podstawie dotychczasowych doświadczeń i obserwacji. Dysponując sprecyzowanym profilem klienta, możesz przystąpić do tworzenia kolejnych kroków.
  2. Odpowiednią prezentacja produktów – Pamiętaj, że Twoim celem jest zachęcenie klienta do przejścia przez wszystkie etapy procesu sprzedaży, dlatego jednym z ważniejszych aspektów jest atrakcyjna prezentacja produktów. Istotne jest, by jak najdokładniej trafić w oczekiwania klienta.
  3. Przyciągnięcie uwagi klientów i zachęcenie do działania – Kluczowe jest również zastosowanie efektywnych działań marketingowych, by dać się zauważyć przez potencjalnych klientów. Przygotowanie odpowiedniej kampanii reklamowej i budowanie pozytywnej relacji z klientami jest bardzo ważne, aby zwiększyć szansę na zdobycie ich zainteresowania. Dobrze jest wdrożyć pomysły, dzięki którym klient uzna, że produkt jest wart uwagi.
  4. Dopracowany mechanizm sprzedaży i obsługa posprzedażowa – Dokonanie zakupu powinno być dla klienta jak najłatwiejsze, by mógł szybko i intuicyjnie zamówić wybrany produkt. Bardzo ważna jest również sprawna realizacja zamówienia m.in. szybka wysyłka oraz profesjonalna obsługa posprzedażowa. Zadbanie o zadowolenie klienta oraz stworzenie z nim stałej relacji spowoduje, że chętniej ponownie skorzysta z Twojej oferty.

Warto poświęcić chwilę czasu i opracować lejek sprzedażowy, ponieważ dzięki niemu będziesz mógł zoptymalizować proces sprzedaży pod konkretnych klientów i doszlifować etapy, które wymagają dopracowania.