Czy trzeba mieć własną witrynę, kiedy prowadzisz firmę lub planujesz sprzedawać swoje produkty? Wydaje się, że odpowiedź jest oczywista, jednak wielu przedsiębiorców wciąż odkłada decyzję o założeniu dedykowanej swojemu biznesowi platformy. W jaki sposób dobrać witrynę do swojej branży i które rodzaje stron internetowych są najpopularniejsze – takich odpowiedzi udzielimy w naszym artykule.
- Strony internetowe skutecznie zwiększają sprzedaż, rozpoznawalność marki w Internecie oraz budują zaufanie i pozytywne skojarzenia.
- Dzięki odpowiednio dobranej witrynie osiągniesz łatwiej i szybciej swoje cele biznesowe.
- Dobrze zaprojektowana strona www znacząco zwiększa zaangażowanie i lojalność klientów.
Rodzaje witryn internetowych i ich funkcje
Zanim przystąpisz do procesu zakładania strony internetowej, zastanów się nad tym, jaki cel zamierzasz osiągnąć, stawiając własny serwis. Czy będziesz za jej pomocą sprzedawać produkty lub usługi, a może strona ma służyć jako lokalna wizytówka, centrum informacji o Twojej firmie? A może pracujesz kreatywnie i chcesz pokazać światu swoje prace?
Pomyśl także o wielkości strony oraz wizualnych efektach, jakie chcesz na niej umieścić. Stwórz tak zwaną identyfikację wizualną marki – barwy, typy używanych czcionek czy logo – w skrócie wszelkie elementy, które mają kojarzyć się z Twoim marką i stanowić spójną całość. Kiedy wiesz już, jaki charakter ma mieć Twój serwis, czas na wybór odpowiedniego rodzaju strony internetowej. Zobacz, czym charakteryzuje się każda z nich:
- Strona internetowa typu multi pageTo jedna z najczęściej występujących w Internecie witryn, która oprócz strony tytułowej zawiera jedną dodatkową lub więcej podstron. Tak rozbudowany serwis przede wszystkim wymaga przemyślanego planu nawigacji, tak aby poruszający się po niej użytkownik nie zgubił się w gąszczu informacji i mógł łatwo odnaleźć to, czego szuka. Intuicyjne poruszanie się po niej usprawnisz dodając osobne kategorie w menu, takie jak:
- O nas
- Kontakt
- Dostawa i Zwroty
- Portfolio
- Oferta lub zakładka prowadząca do sklepu online.
- Sklep internetowyCzyli kopalnia wiedzy o Twoich produktach wraz ze zdjęciami poglądowymi oraz cenami – jednym słowem miejsce idealne do sprawnych zakupów. Zaplanuj swój e-sklep w taki sposób, żeby ścieżka zakupowa klienta była krótka i intuicyjna, pamiętaj, by nie zakłócać jej niepotrzebnymi komunikatami. Warto zadbać o ciekawy content – blog firmowy z poradami będzie bardzo atrakcyjną i przyciągającą uwagę sekcją. Dzięki wartościowym treściom zyskasz opinie specjalisty w swojej dziedzinie i masz szansę na zwiększenie konwersji.Dowiedz się więcej: Jak założyć sklep internetowy?
- One pageIdealny typ strony internetowej, która posłuży jako wizytówka przedstawiająca krótko i treściwie czym się zajmujesz, co oferujesz i jak się z Tobą skontaktować. Jeżeli zależy Ci na stworzeniu niewielkiego obszaru w sieci, obfitującego w najważniejsze informacje o firmie, jej atutach i asortymencie, one page czy tak zwana wizytówka to opcja, którą warto rozważyć. Zwróć uwagę, że taka strona będzie przyjazna dla użytkowników urządzeń mobilnych ze względu na swoją prostą budowę.
- Landing pageLanding page oznacza po prostu „stronę docelową” lub „stronę lądowania”. Taki typ witryn powstaje przede wszystkim po to, aby osiągnąć konkretne cele, zazwyczaj związane z akcjami marketingowymi. Landing page zawiera komunikat spójny z treścią zamieszczonych w Internecie reklam i ma za zadanie zachęcić odbiorców do wykonania określonych czynności, takich jak: zakup, pozostawienie danych kontaktowych czy wypełnienie formularza.Przeczytaj także: Co to jest landing page?
- WortalDla osób zajmujących się wąskim zagadnieniem będzie on bardzo dobrym rozwiązaniem. Dlaczego? Wortal to strona poświęcona jednej dziedzinie, dlatego znajdziesz na nim całe spektrum wiedzy wyczerpującej dany temat. Tak zwany portal wertykalny będzie dobrym pomysłem, jeśli kierujesz swoje działania marketingowe do grupy osób zainteresowanych konkretną tematyką np. studentów, biznesmenów, posiadaczy psów czy fanów motoryzacji.
- PortfolioProjektujesz? Zajmujesz się zawodowo fotografią? Malujesz obrazy lub wykonujesz inne kreatywne czynności, które warto zaprezentować? Strona internetowa w stylu portfolio to miejsce, w którym umieścisz zrealizowane projekty, będzie ono także nieocenionym źródłem informacji o Twoich umiejętnościach czy stylu pracy.
- BlogKażdy pamięta czasy ogromnej popularności blogów, w których zaczytywała się spora część miłośników Internetu. Pierwotnie tworzone w formie internetowych pamiętników, strefy wolnych przemyśleń czy notatnika – obecnie pełnią nieco szersze funkcje niż kilka lat temu.Blog to obecnie popularna forma tworzenia treści zwłaszcza wśród właścicieli marek osobistych, influencerów czy przedsiębiorstw. Poprzez blogi firmy dostarczają przydatnej wiedzy z obszaru, którym się zajmują, dzielą się ciekawymi poradami, inspirują. Taka forma komunikacji stanowi bardzo skuteczną metodę zacieśniania więzi ze swoimi klientami, poprawia wizerunek marki oraz wspiera pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.
- ForaJeśli za pomocą swojej witryny w sieci chcesz docierać do użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem, forum internetowe jest dla Ciebie. Dobrze spełni swoją rolę jako medium łączące ludzi o podobnych problemach, czy zainteresowaniach. Pomaga również wyrazić swoje opinie, komentować określone zjawiska, prowadzić ożywione, inspirujące dyskusje oraz dzielić się nimi w forumowej mini społeczności.
Jak wybrać odpowiedni typ strony internetowej do potrzeb biznesowych?
Wiesz już, że przed stworzeniem wymarzonej strony internetowej należy zastanowić się nad celami, które chcesz osiągnąć. To właśnie dzięki nim będziesz mieć pewność, że podążasz w dobrym kierunku, a Twój biznes będzie rozwijał się prawidłowo i z sukcesami na koncie. Pamiętaj, że cele powinny być: konkretne, mierzalne, terminowe, osiągalne i istotne i przejrzyste.
Kolejnym krokiem będzie baczne przyjrzenie się grupie docelowej i poznanie swoich klientów. To, jak głęboko wnikniesz w ich potrzeby, bolączki i intencje zakupowe pozwoli Ci dostosować wiele elementów na stronie, które bezpośrednio mogą zadecydować o konwersji lub natychmiastowej ucieczce odbiorców ze strony.
Sekcja z treścią poradnikową czy jej brak, forma komunikacji z użytkownikiem, struktura i wielkość serwisu, nawigacja czy spójność kolorystyczna i wizualna to kluczowe kwestie, które wymagają przemyślanego planu. Możesz być jednak pewien, że wysiłek włożony w przygotowanie struktury serwisu przysłuży się Twoim klientom jako suma dobrych doświadczeń, a Tobie w osiąganiu dalszych sukcesów w biznesie.
Czytaj także: Efektywne strony www – jak zdobywać więcej klientów
Jak rodzaj strony internetowej wpływa na wrażenia użytkownika?
Nawet najbardziej estetyczna i atrakcyjna strona może wbrew oczekiwaniom przynosić straty i odpływ klientów. Dlaczego tak się dzieje i jaki wpływ ma rodzaj strony www na swoich odbiorców?
Wyobraź sobie, że zajmujesz się sprzedażą ręcznie robionych mebli. Zainteresowany kupnem nowego mebla użytkownik przechodzi na Twoją stronę, aby podejrzeć, w czym dokładnie się specjalizujesz i jak wygląda Twoje portfolio. Zamiast zdjęć widzi jednak tylko jedną stronę grubo zapisaną tekstem wychwalającym Ciebie jako specjalistę. Czy taka forma i ilość informacji wystarczy, aby użytkownik dokonał zakupu właśnie od Ciebie? Odpowiedź jest nam raczej znana. Dlaczego w tym wypadku znaczenie miał wybór rodzaju użytej strony?
Doświadczenia użytkownika odnoszą się do ogółu emocji i skojarzeń towarzyszących im podczas przeglądania Twojej strony. Od pierwszych wrażeń przy kontakcie z platformą, po odczucia w trakcie korzystania z nawigacji, przy przeglądaniu zdjęć, dodawaniu towaru do koszyka, wyszukiwaniu produktów czy podstawowych informacji kontaktowych.
Zawartość strony musi odpowiadać oczekiwaniom i rodzajowi grupy odbiorczej.
Niedostosowanie typu witryny i jej elementów do charakteru prowadzonego biznesu i rodzaju usług, które oferujesz, może przyczynić się do zmniejszenia ruchu na Twojej stronie i pojawieniu się negatywnych wrażeń przy kontakcie z nią. Wybierając rodzaj witryny, pamiętaj więc o potrzebach swoich odbiorców i dostosowaniu do nich całej zawartości i struktury strony.
Dlaczego warto dopasować stronę www do swojej firmy?
Rodzaj wybranego serwisu jest niezwykle istotny w procesie rozwoju marki. Jeżeli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów, budowaniu rozpoznawalności i relacji z użytkownikami, dobrze dopasowana do Twojej branży i celów strona www:
- dotrze do odpowiedniej grupy odbiorców,
- będzie stanowiła doskonałe źródło informacji o firmie i jej zasobach,
- będzie zbudowana tak, aby klient szybko znalazł to, czego szuka,
- zapewni szybką intuicyjną nawigację i bezproblemowy dostęp do konkretnych informacji,
- przyciągnie klientów, zachęci ich do spędzenia czasu na Twojej stronie,
- zwiększy liczbę konwersji, rozpoznawalność firmy w sieci oraz zbuduje wokół Twojej marki lojalną społeczność.
Jeśli prowadzisz biznes i chciałbyś omówić konkretny typ strony internetowej dla swojej firmy, zachęcamy do kontaktu. Z przyjemnością stworzymy serwis na miarę Twoich potrzeb i pomożemy Ci rozwinąć skrzydła w biznesie.