Księga identyfikacji wizualnej a księga znaku – czym się różnią?

Logika, spójność i przejrzystość to podstawowe cechy, które firma powinna brać pod uwagę, opracowując swoją unikatową tożsamość. Można mówić o stanie idealnym, jeśli filozofia, jaką kieruje się firma, ma swoje odzwierciedlenie w oprawie, na którą składają się elementy charakterystyczne dla firmy. Pomoże w tym księga identyfikacji wizualnej oraz księga znaku.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

Każdą firmę charakteryzują niepowtarzalne cechy, które składają się na jej tożsamość. Misja, stosowane symbole czy sposób jej funkcjonowania powinny wyróżniać daną firmę spośród konkurencji. W uporządkowaniu wszystkich wytycznych pozwoli system identyfikacji i stworzona dla niego księga identyfikacji wizualnej, zwana również księgą tożsamości firmy.

W księdze identyfikacji wizualnej zapisuje się ustalenia dotyczące m.in.:

  • znaków graficznych używanych przez firmę, takie jak logo czy elementy ozdobne,
  • kolorystyki i typografii firmowej stosowanej np. na papierze firmowym, wizytówkach czy dokumentacji,
  • materiałów promocyjnych,
  • ubioru pracowników, wystroju firmy, oznakowania np. samochodów,
  • haseł, sloganów i sposobu opisów produktów.

Należy podkreślić, że dla logo tworzona jest oddzielna instrukcja, a więc wspomniana wcześniej księga znaku.

Czym jest księga znaku?

Zestawienie szczegółowych wskazówek, dzięki którym wiadomo jak posługiwać się logo w praktyce. Tak krótko można opisać księgę znaku. Określa standardy logo, a więc jego parametry i wytyczne, będące swego rodzaju instrukcją do późniejszego zastosowania.

Elementy, jakie zawiera księga znaku to m.in.:

  • forma logo – zobrazowanie poszczególnych elementów logo, a w tym sygnetu i logotypu (napisu), które mogą występować samodzielnie lub razem,
  • układ logo i konstrukcja – przedstawienie logo w formie poziomej i pionowej oraz szczegółowe rozrysowanie budowy oraz proporcji znaku,
  • pole ochronne – obszar wokół logo, który musi pozostać pusty, a więc nie można zamieszać na nim tekstu czy innych elementów graficznych,
  • kolorystyka, typografia i tło – parametry kolorów i rodzaj zastosowanej czcionki oraz zestawienie rodzajów tła spójnego logo,
  • skalowanie – pokazanie, jak poprawnie zmieniać rozmiary logo,
  • niedozwolone modyfikacje – wykaz przykładów, jak nie zmieniać logo.

Za pomocą księgi znaku można przedstawić logo w różnych kombinacjach. Oczywiście z zastosowaniem zasad projektowych, aby zachować jego czytelność i unikać niedozwolonych zestawień, przez które logo mogłoby wyglądać bardzo niekorzystnie na różnego rodzaju nośnikach.

Czy potrzebuję ksiąg dla swojej firmy?

Chcąc budować wizerunek swojej marki w profesjonalny sposób, warto mieć księgę znaku i księgę tożsamości ze względu na:

  • jasny przekaz – wizerunek firmy będzie zawsze czytelny dla klientów,
  • spójność – poszczególne elementy identyfikacji tworzą ze sobą harmonijną korelację,
  • rozpoznawalność – klienci łatwiej zapamiętają firmę, która ma czytelny i dopracowany wizerunek,
  • przejrzysta instrukcja użytkowania logo – unikniesz problemów związanych ze złym wykorzystaniem logo np. na gadżetach reklamowych, co mogłoby negatywnie wpłynąć na postrzeganie firmy przez klientów.

Dzięki precyzyjnie określonym zaleceniom dotyczącym logo i identyfikacji wizualnej firma skutecznie zapisze się w świadomości wielu klientów, wzbudzając w nich pozytywne skojarzenia.