Posiadasz produkt, na którym chcesz zacząć zarabiać lub marzy ci się rozpoczęcie własnej działalności w sieci, ale czy założyłeś już sklep internetowy? Tradycyjna sprzedaż masowo przenosi się do wirtualnego świata, dlatego chcąc zadbać o rozwój, sklep z ofertą Twojej marki to dziś absolutna podstawa! Jak wygląda zakładanie sklepu internetowego – wyjaśniamy krok po kroku w naszym poradniku.
- Posiadanie sklepu internetowego daje przewagę konkurencyjną nad sklepami tradycyjnymi oraz firmami, które korzystają z innych form promocji;
- Dzięki prezentacji swojej oferty, stajesz się widoczny dla tysięcy użytkowników;
- Estetyczna i łatwa w obsłudze platforma sprzedażowa, wzbudza zaufanie i zachęci klientów do ponownych odwiedzin.
Zakładanie sklepu internetowego – od czego zacząć?
Jedno z najważniejszych pytań, które należy sobie zadać przed procesem zakładania własnego sklepu, brzmi: jakie produkty chcę sprzedawać? Może brzmieć ono dość banalnie, jednak – tylko z pozoru. Nie trudno zauważyć, że na rynku istnieje ogromna ilość sklepów, które sprzedają podobne a wręcz takie same produkty. Konkurencja jest spora i każdy sprzedawca toczy zaciętą walkę o to, by klient wybrał właśnie jego ofertę.
Jeśli nie posiadasz jeszcze wybranego produktu, wykonaj wstępny research. Przeanalizuj rynek i obecne trendy, zbadaj swoje środowisko lokalne, by sprawdzić, co najczęściej kupują użytkownicy z okolicy i czego poszukują. Warto także znaleźć niszę na rynku i sprzedawać produkty, których nie ma w ofercie nikt inny, zapewniając sobie przewagę.
Jeśli wiesz już, co chcesz sprzedawać, dobrze zaprojektowany sklep internetowy zapewni produktom widoczność w wyszukiwarce. Zadbaj o to, by Twoja oferta się wyróżniała i zaprezentuj ją, pamiętając o dokładnych zdjęciach towaru oraz atrakcyjnych wizualnie katalogach. Klienci kupują oczami, ciekawa prezentacja przyciągnie wzrok i uprzyjemni zakupy.
Uzyskanie istotnych odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób założyć sklep internetowy” nie należy do najłatwiejszych. Spieszymy jednak z pomocą i wyjaśniamy, jak wyglądają etapy tworzenia sklepu internetowego, dzięki którym omawiany temat nie będzie miał dla Ciebie żadnych tajemnic.
Etapy tworzenia sklepu internetowego
Początki budowania własnego biznesu online to droga pełna nowych doświadczeń, ciekawych wyzwań i nauki nowych technologii. Nie oznacza to jednak, że to trudne i nieosiągalne! Oto jak jak wygląda zakładanie sklepów internetowych na każdym z etapów:
Analiza konkurencji
Sprawdź, kim jest Twoja konkurencja – w jaki sposób działa, czy są to duże marki czy lokalne firmy? Sprawdź, czy istnieją produkty, których brakuje w ich ofercie i możesz zadbać o to, by znalazły się w Twojej? Taka wiedza pomoże ci zaplanować dalszą strategię biznesową oraz sposób promocji.
Przygotowanie strategii
Ustal w tym kroku, kto będzie Twoją docelową grupą odbiorców. Możesz w tym celu stworzyć jeden lub kilka profili klientów, które pomogą określić, jakie są ich pragnienia lub problemy, które chcą rozwiązać, poszukując idealnego produktu. Na tej podstawie, upewnisz się, czy oferta powstającego sklepu będzie dopasowana do odpowiednich osób.
Określenie asortymentu
Podróż, w trakcie której użytkownik zamieni się w Twojego idealnego klienta, powinna być jak najkrótsza. W tym celu warto rozpisać całą ofertę sklepu oraz kategorie, które wprowadzą porządek na stronie, ułatwią nawigację i poszukiwanie określonej rzeczy. Zdecyduj, co znajdzie się w najbardziej widocznym miejscu, na górze hierarchii, analizując asortyment pod kątem marketingowym.
Ustalenie domeny i nazwy sklepu
Nazwa sklepu i jego adres to elementy, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Popularną i sprawdzoną praktyką jest wykupienie domeny o takiej samej nazwie jak sklep internetowy. Warto wybrać zwięzłą, zrozumiałą nazwę, która będzie kojarzyć się kupującym z tym, czego mogą oczekiwać na wirtualnej, sklepowej półce. Dzięki krótkiemu określeniu potencjalny klient łatwiej zapamięta markę i powiąże ją ze sprzedażą określonych dóbr.
Tworzenie sklepu
Zdjęcia, grafiki oraz materiały do stworzenia treści, opisów kategorii czy produktów posłużą ci teraz do stworzenia konkretnych fundamentów sklepu online. Wstaw produkty w odpowiednich zakładkach i kategoriach, zaplanuj rozmieszczenie opisów oraz dopasowanych komunikatów. Załącz również niezbędne dodatki techniczne i kody umożliwiające śledzenie statystyk sprzedaży.
Marketing
Kolejnym krokiem będzie określenie celów marketingowych, sposobów na dotarcie z reklamą do potencjalnego klienta oraz optymalizacja działań w miarę analizowania prowadzonych przez Ciebie kampanii.
Kontrola i testy
Kiedy pojawiły się już pierwsze zlecenia, możesz mierzyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych, poziom konwersji, a także obserwować zachowania klientów poruszających się po stronie. Na podstawie uzyskanych wyników, wprowadzaj ulepszenia i poprawki, testuj różne rozwiązania oraz możliwości.
Z jakich elementów powinien składać się sklep online?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakie komponenty powinien zawierać przynoszący zyski sklep internetowy? Jak otworzyć rozpoznawalne miejsce, w którym nie zabraknie klientów? Zobacz naszą ściągawkę:
- Posiadanie domeny i hostingu – podstawą jest posiadanie wygodnego centrum dowodzenia i miejsca do sprzedaży swoich produktów. Pamiętaj, by wyposażyć sklep w certyfikat SSL, który zapewni bezpieczeństwo danych Twoich klientów.
- Responsywność – aby platforma zakupowa stanowiła dla odwiedzających stronę atrakcyjne miejsce, powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych takich jak smartfony czy tablety.
- Pozycjonowanie i SEO – jednym z ważniejszych elementów, jest dbałość o wysoką pozycję sklepu w wyszukiwarce oraz dobór i zastosowanie w treściach fraz kluczowych, odpowiadających na zapytania użytkowników.
- Atrakcyjne przedstawienie oferty – ciekawie zaprezentowany produkt spowoduje, że Twoja witryna zatrzyma internautę i wzbudzi jego zaufanie. Stosuj wezwanie do działania, które pomoże skłonić użytkownika do złożenia zamówienia.
- Układ strony – zadbaj o przyjazny rozkład informacji w menu, spójność kolorystyczną, odpowiedni przydział produktów do kategorii, czy łatwiejsze wyszukanie danego towaru. Zaprojektuj zakładkę „O nas”, wstaw informację o formie dostawy i płatnościach.
- Polityka prywatności – koniecznie zamieść informację o regulaminie sklepu, polityce zwrotów i reklamacji, przetwarzaniu plików cookies.
- Kontakt – warto zadbać o to szczególne miejsce, w którym każda osoba będzie mogła łatwo znaleźć dodatkowe informacje, odnośniki do newslettera, social mediów czy formularza kontaktowego.
Jak promować sklep internetowy?
Jeśli przeszedłeś wszystkie etapy tworzenia sklepu internetowego i jest on gotowy do sprzedaży, pora pomyśleć o jego promocji i reklamie. Posługuj się na stronie hasłami takimi jak: bestsellery, promocja, nowości, stosuj kody promocyjne. Świetną praktyką jest także prowadzenie bloga firmowego z wartościową treścią, która przykuje uwagę odbiorcy i ułatwi mu zapamiętanie Twojej marki.
Użytkownicy uwielbiają Social Media, a to dla Ciebie doskonała okazja, by za darmo promować firmę na Facebooku czy Instagramie. Jeżeli chciałbyś zainwestować większe kwoty w reklamę, rozważ sieć reklamową Google Ads i Facebook Ads.
Kto zajmie się zaprojektowaniem i wdrożeniem sklepu internetowego?
- Zakładanie sklepu internetowego, jego prowadzenie i dbanie o technikalia to zajęcie angażujące i wymagające sporo wiedzy, cierpliwości i czasu. Możesz skorzystać z dostępnych na rynku oprogramowań dla e – sklepów, dzięki którym samodzielnie go skonfigurujesz i będziesz na bieżąco kierować działaniami w witrynie.
- Pamiętaj, że spoczywa wtedy na Tobie wiele obowiązków takich jak kupno domeny i hostingu, uruchomienie bramki płatniczej, prawidłowe ułożenie elementów na stronie czy sporządzenie potrzebnych dokumentów prawnych.
- Jeżeli wolisz swój cenny czas przeznaczyć na inne zadania, obowiązki czy przyjemności, plan otwarcia sklepu online warto powierzyć ekipie Hermer – profesjonalistom, którzy pasją do projektowania, doświadczeniem i wsparciem technicznym otoczą Twój nowy sklep internetowy. Zakładanie witryny sprzedażowej z pomocą naszych specjalistów będzie dla Ciebie przyjemniejsze i bardziej komfortowe.
Inwestycja w sklep internetowy – czy to się opłaca?
- Masz małą firmę, która dopiero wchodzi na rynek lub niewielki asortyment? A może planujesz ekspansję swoich produktów na szerszą skalę? W obu przypadkach koniecznością jest posiadanie własnej strony internetowej, aby dać się zauważyć potencjalnym klientom. Jeżeli:
- pragniesz się wyróżnić i pokazać światu swoją unikalną ofertę;
- chcesz reklamować się w Internecie – miejscu, gdzie czekają setki Twoich odbiorców;
- chcesz pochwalić się opiniami i nawiązywać trwałe relacje z klientami – zapraszamy do kontaktu, aby razem stworzyć zachwycający projekt sklepu internetowego dla Twojej marki.