Wiadomo, że odpowiednio dopracowany wizerunek firmy może przynieść wiele korzyści. Podążając za powszechnie znanym powiedzeniem: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”, chcielibyśmy przekonać osoby działające w sieci, jak ważna jest skrojona na miarę identyfikacja wizualna firmy.
- Warunkiem koniecznym do opracowania odpowiedniego wizerunku jest gruntowne poznanie tożsamości firmy.
- Zastosowanie elementów identyfikacji firmy na różnego rodzaju nośnikach jest niezawodną formą komunikacji z klientem.
- Spójny system identyfikacji, który jest atrakcyjny wizualnie, umożliwia klientom łatwe rozpoznanie marki.
Identyfikacja wizualna marki – jej rola w budowaniu rozpoznawalności
Fundamentem, na którym budujemy identyfikację wizualną, jest tożsamość firmy (corporate identity). Kiedy mówimy o tożsamości, mamy na myśli wszystkie elementy definiujące firmę oraz jej cechy charakterystyczne, których na próżno szukać w innych firmach. To swoisty obraz firmy, czyli sposób, w jaki jest postrzegana przez osoby z zewnątrz.
Odzwierciedleniem tożsamości firmy jest właśnie identyfikacja wizualna, która odgrywa istotną rolę w tworzeniu marki.
- Stanowi inwestycję w tworzenie pozytywnego wizerunku marki o długofalowym charakterze, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym konkurencyjnym świecie biznesu.
- Pozwala przyciągnąć nowych klientów oraz utrzymać lojalność tych, którzy już znają i cenią produkty lub usługi firmy.
- Umożliwia kreowanie spójnego i profesjonalnego wizerunku wzbudzając zaufanie wśród klientów.
- Pozwala przedstawić wartości i obietnice marki skierowane do określonej grupy docelowej.
Identyfikacja wizualna elementy
Identyfikacja wizualna dla firm składa się z różnych komponentów, takich jak logo, kolorystyka, fonty, zdjęcia, a także inne elementy graficzne, które tworzą spójną i rozpoznawalną wizerunkową całość. Dzięki identyfikacji wizualnej stworzonej na bazie cech firmy klienci mogą z łatwością rozpoznać daną markę w morzu konkurencji. Jakie elementy identyfikacji wizualnej
- Nazwa firmyPierwszy element, z którym mają styczność klienci to nazwa firmy. Jak każdy ze składników identyfikacji, powinna być charakterystyczna i unikatowa, ale jednocześnie łatwa do zapamiętania. Nazwa ma kluczowe znaczenie w osiągnięciu sukcesu przez firmę pod warunkiem, że zostaną uwzględnione pewne zasady.Dobra nazwa jest krótka, chwytliwa i zazwyczaj natychmiast kojarzy się z rodzajem wykonywanej działalności. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby eksperymentować i spróbować stworzyć zupełnie nowe słowo, którego na próżno szukać w słowniku. Jest to świetny sposób, aby się wyróżnić, ale warto pamiętać, aby nazwa była prosta, łatwa do wymówienia i szybko zapadająca w pamięć.
- LogoIdentyfikacja firmy to również logo. Sanowi niezbędny atrybut firmy, za pomocą którego w szybki sposób można przekazać wiele treści oraz wartości, jakimi kieruje się firma. To, jakie formy przybiera, zależy od inwencji twórczej grafików i w zasadzie ogranicza ich tylko wyobraźnia.Dla przykładu chcąc uzyskać logo o bardziej szlachetnej estetyce, powinniśmy skupić się na symetrii i harmonii. Natomiast projekt o skomplikowanej kompozycji, na pierwszy rzut oka chaotycznej, to dobra idea na odzwierciedlenie dynamiki. Wszystko zależy od tego, jak chcemy, aby firma była odbierana. Zawsze jednak należy pamiętać, by projektować z wyczuciem i inspirować się obecnie panującymi standardami. Podsumowując — unikalność i czytelność to cechy, jakie powinno posiadać profesjonalne logo.Sprawdź też: Jak powinno wyglądać logo?
- KolorystykaOdpowiednio dobrana kolorystyka to kolejny nieodłączny element systemu identyfikacji wizualnej firmy. Najważniejsze jest, aby były adekwatne do charakteru firmy. Kierowanie się charakterystycznymi cechami danej branży ułatwi dopasowanie palety kolorów, które staną się firmowymi barwami. Kolorystyka może znacząco zwiększyć rozpoznawalność firmy.Istotnym aspektem jest psychologia barw i to jakie emocje wywołują w osobach, które je widzą. Barwy to informacja wizualna i warunkują reakcje odbiorców, dlatego warto dokładnie przemyśleć zestawienia kolorystyczne, aby wywołać pozytywne odczucia wśród klientów.Dowiedz się więcej: Znaczenie kolorów w odbiorze stron www
- TypografiaOgromne znaczenie w tworzeniu niepowtarzalnej identyfikacji firmy ma typografia, czyli wygląd tekstu. Poprawnie przygotowana typografia powinna nadawać charakteru i być spójna z pozostałymi komponentami identyfikacji. Projektowanie typografii rządzi się takimi samymi prawami jak projektowanie logo.Należycie wykonana typografia jest dopasowana do całości identyfikacji pod kątem m.in. kontrastu, kształtu, kolorystyki. Atrakcyjność identyfikacji wizualnej można podnieść poprzez wykorzystanie motywu graficznego. Odpowiednia oprawa grafik wzbogaca wizerunek firmy, co jest ich niewątpliwą zaletą. To doskonały sposób na przedstawienie wprost idei firmy, którą odbiorca odczytuje bez dłuższego namysłu.
Czym jest księga identyfikacji wizualnej?
Księga identyfikacji wizualnej, inaczej brand book to zestaw ustaleń odnoszących się do najważniejszych elementów identyfikacji. W kompleksowy sposób opisuje wytyczne i zasady zawiązane z ich prezentacją na różnego rodzaju nośnikach. Celem księgi jest zachowanie spójności i konsekwencji stosowania elementów identyfikacji w ramach materiałów i komunikatów służących do wizualnego prezentowania firmy.
Księga identyfikacji wizualnej zawiera informacje na temat:
- loga w różnych wersjach, w tym kolorowych i czarno-białych,
- kolorów marki z przypisanymi do nich kodami Pantone i wartościami RGB/CMYK,
- fontów używanych w firmowych materiałach,
- wytycznych dotyczących projektowania stron internetowych, materiałów drukowanych, opakowań i innych elementów wizualnych.
Dzięki księdze identyfikacji wizualnej firma zyskuje narzędzie do utrzymania zorganizowanego wizerunku oraz prezentowania swojej tożsamości w sposób profesjonalny na różnych platformach i w różnych kontekstach.
Sposoby i zasady wykorzystania identyfikacji wizualnej
Istnieje wiele nośników, które mogą posłużyć jako podłoże pod naniesienie elementów identyfikacji wizualnej. Są to wszelkiego rodzaju materiały firmowe i marketingowe, do których można zaliczyć:
- strony internetowe, opakowania produktów, koperty firmowe, papier firmowy, wizytówki.
Powyższe media stanowią formę komunikacji z klientem. Służą, jako środek przekazu informacji o wizerunku firmy. Dobrze widoczne, wyeksponowane logo, firmowa kolorystyka i inne zastosowane elementy identyfikacji powinny być takie same na wszystkich nośnikach. Zadbanie o profesjonalny wizerunek zapewnia jednoznaczny przekaz i buduje zaufanie wśród klientów.
Wpływ identyfikacji wizualnej na postrzeganie firmy przez klientów
Wszystkie elementy służą kreowaniu wizerunku marki, który powinien być wyrazisty, ale jednocześnie nie odbiegać od stylu i charakteru firmy. Spójny system identyfikacji wizualnej firmy jest ważny z punktu widzenia klientów, ponieważ:
- wpływa na tworzenie pozytywnych skojarzeń,
- firma łatwo zapada pamięć,
- ułatwia budowanie zaufania,
- przyczynia się do wyróżnienia firmy spośród konkurencyjnych marek.
Opracowanie identyfikacji wizualnej marki na wysokim poziomie to przede wszystkim możliwość wykreowania własnego rozpoznawalnego wizerunku firmy na rynku. Dzięki niej firma ma szansę być postrzegana przez klientów jako nowoczesna i profesjonalna. Pozytywny wizerunek niezwykle ułatwia zdobyć zaufanie klientów, od którego natomiast bezpośrednio zależy to, czy firma osiągnie sukces. Możemy zatem postawić znak równości między profesjonalnie wykreowaną identyfikacją wizualną a lepszą komunikacją firma-klient.