Choć w sieci codziennie pojawiają się nowe strony www, wielu przedsiębiorców nadal zadaje sobie pytanie, czy inwestowanie w handel elektroniczny jest opłacalne. Istnieje kilka przesłanek, które świadczą o tym, że warto rozwijać swój biznes w sieci. Stacjonarna sprzedaż usług lub produktów jest istotnym źródłem dochodu, jednak nie warto się ograniczać, ponieważ internet daje ogromne możliwości rozwoju dla firm z każdej branży.
- Handel elektroniczny – e-commerce – umożliwia wygodne przeprowadzanie transakcji kupna-sprzedaży z pomocą sieci internetowej.
- Zasięg globalny branży e-commerce otwiera szanse na szybkie dotarcie do klientów z całego świata.
- E-handel to obszerny sektor gospodarki, który obejmuje przeprowadzanie operacji handlowych, budowanie wizerunku firm, możliwość tworzenia personalizowanych ofert i wiele innych działań.
Nieograniczone możliwości dla Twojego biznesu. Czym jest branża e-commerce?
E-commerce, czyli handel funkcjonujący w ramach sieci internetowe. Wszelkie transakcje kupna oraz sprzedaży towarów i usług odbywają się w sklepach internetowych czy na bardziej rozbudowanych platformach. Światowy i polski rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, ponieważ użytkownicy internetu coraz więcej czasu spędzają w sieci i chętnie dokonują zakupów na odległość, bez wychodzenia z domu.
Branża handlu internetowego jest wybierana zarówno przez duże firmy, jak i niewielkich przedsiębiorców. Mimo wielu wyzwań i dużej konkurencyjności e-commerce daje szerokie spektrum korzyści, o których dowiesz się więcej w dalszej części artykułu.
Top 5 kluczowych korzyści e-commerce
Prowadzenie sprzedaży towarów lub usług za pośrednictwem internetu to znakomity sposób na rozwój biznesu i dotarcie do szerszego grona odbiorców. Zobacz, jakich korzyści dostarcza prowadzenie sprzedaży w formie online.
- Możliwość dotarcia do nowych klientów
Handel elektroniczny ciągle ewoluuje, zyskuje coraz większą popularność i z każdym rokiem wzrasta odsetek osób dokonujących zamówień przez internet. Obserwując ten trend, nie można pozostać na niego obojętnym. Inwestując w stronę internetową, zyskasz narzędzie, dzięki któremu otworzysz się na nowych klientów. Nie dziwi fakt, że e-commerce zyskuje coraz większą popularność, ponieważ można lepiej poznać preferencje klientów, a dobra jakościowo prezentacja usług i produktów dostosowanych do konkretnej grupy odbiorców pomoże Ci osiągać określone zyski. - Wygodne zakupy online i budowanie zaufania
Klienci chętnie poszukują usług i produktów w internecie, ponieważ robienie zakupów w sieci jest to dla nich bardzo komfortowe. Przede wszystkim nie muszą nawet wychodzić z domu, aby zaopatrzyć się w potrzebne artykuły czy zamówić usługi. Korzystanie ze stron internetowych za pomocą komputera czy urządzeń mobilnych pozwala zaoszczędzić klientom dużo czasu i ograniczyć ich wysiłek do minimum. Nie można zapomnieć o zaletach wizerunkowych. Dzięki stronie www firma będzie postrzegana przez klientów jako nowoczesna i godna zaufania. - Utrzymanie strony internetowej jest tańsze niż punktu stacjonarnego
Inwestycja w stronę internetową może wydawać się sporym wydatkiem, jednak należy pamiętać, że to nakład jednorazowy, który szybko się zwróci, jeśli strona internetowa zostanie prawidłowo skonstruowana i poprowadzona. Koszty utrzymania strony www są dużo niższe niż w przypadku prowadzenia punktu stacjonarnego. Szukając ekonomicznych rozwiązań dla swojego biznesu, warto zdecydować się na stronę www, dzięki której zaczniesz generować zarobki na satysfakcjonującym poziomie. - Szybkie zwiększenie zasięgu – działanie na rynku lokalnym oraz globalnym
Internet jest medium o nieograniczonym zasięgu. Posiadając wysokiej jakości stronę www i stosując odpowiednie działania marketingowe, możesz osiągnąć znakomite wyniki sprzedażowe. Pod okiem specjalistów dbających o promocję strony w internecie Twoja oferta dotrze nie tylko do klientów w obrębie danego miasta, ale i całego kraju. Działalność e-commerce to sposób na stosunkowo szybkie budowanie coraz większych zasięgów. - Generowanie zamówień przez całą dobę
Jeśli chcesz, aby klienci mieli dostęp do Twojej oferty przez całą dobę, potrzebujesz funkcjonalnej i bezawaryjnej strony www. Dzięki temu, że strona internetowa funkcjonuje bez przerwy, inaczej niż w przypadku np. sklepów stacjonarnych, zamówienia są generowane w sposób ciągły. Brak ograniczeń czasowych i możliwość korzystania ze strony z dowolnego miejsca również biorąc pod uwagę położenie geograficzne, pozwoli znacząco zwiększyć efektywność sprzedaży.
Marketing e-commerce – klucz do osiągnięcia sukcesu w internecie
Decydując się na rozwój działalności w ramach handlu internetowego, warto wcześniej dobrze się przygotować. Przede wszystkim potrzebne jest narzędzie, dzięki któremu będzie możliwe rozpoczęcie działalności handlowej w sieci. Idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców dbających o swój wizerunek oraz chcących ułatwić swoim klientom poszukiwanie towarów i dokonywanie zakupów jest stworzenie własnego sklepu internetowego.
Sprawdź: Jak wygląda zakładanie sklepu internetowego.
Kolejnym krokiem ku rozpowszechnieniu oferty jest podjęcie odpowiednich działań promocyjnych, do których zaliczają się m.in.:
- SEO — optymalizacja sklepu pod kątem wyszukiwarki, aby pojawiał się na jak najwyższych pozycjach listy wyszukiwania. Dzięki dostosowaniu struktury platformy sprzedażowej do wytycznych Google sklep będzie lepiej widoczny dla potencjalnych klientów.
- SEM — uruchomienie płatnych kampanii reklamowych wyświetlanych w wyszukiwarce i skierowanych do określonych grup odbiorców
- Media społecznościowe — kreatywne i angażujące wpisy pomogą w budowaniu społeczności oraz nawiązaniu dialogu, co zwiększy prawdopodobieństwo, że obserwator stanie się aktywnym klientem.
Dowiedz się więcej o marketingu e-commerce: Digital marketing a strona www — jak skutecznie promować witrynę w sieci?
Wyzwania rynku e-commerce
Prognozy rozwoju rynku e-commerce są bardzo optymistyczne, ale oprócz korzyści, jakie daje sprzedawcom i kupującym, dobrze jest mieć świadomość istnienia wyzwań związanych z handlem elektronicznym. E-commerce w praktyce wymaga stosowania różnego strategii logistycznych, dzięki którym uda się osiągnąć założone wyniki sprzedażowe mimo pojawiających się trudności.
- Koszty dostawy — wysyłka towarów wiąże się z nałożeniem na konsumenta kosztów związanych z dostarczeniem zamówienie do określonego punktu. Zbyt wysokie mogą być zniechęcające dla klientów. Nawiązanie współpracy z firmą kurierską bądź zaoferowanie darmowej przesyłki od określonej kwoty zamówienia może pomóc zoptymalizować koszty dostawy.
- Duża konkurencja — liczne przedsiębiorstwa działające na rynku mogą stanowić zagrożenie dla mniejszych firm, dlatego warto zadbać m.in. o znakomitą obsługę klienta, oferty spersonalizowane pod odpowiednie grupy docelowe czy promocję lokalną.
- Bezpieczeństwo płatności — proces zakupowy składa się z wielu kroków, w tym dokonania płatności online. Prowadząc sprzedaż internetową, należy zadbać o bezpieczeństwo klientów, stosując odpowiednie systemy strzegące klientów przed cyberatakami oraz przestrzegając zasad ochrony danych osobowych.
- Sprawna obsługa — klienci oczekują szybkich odpowiedzi na zadane pytania oraz realizacji zamówień w krótkim czasie. Jeśli firma liczy na wzrost sprzedaży i zainteresowania klientów oraz chce budować pozytywny wizerunek, powinna zadbać o wysoką jakość obsługi.
Wejście na rynek internetowy jest kuszącą perspektywą dla wielu przedsiębiorców, mimo pojawiających się wyzwań. Znając zarówno korzyści, jak i zagrożenia pojawiające się w handlu internetowym zdecydowanie łatwiej podjąć odpowiednie kroki prowadzące do powstania świetnie prosperującego sklepu e-commerce.