Firma potrzebuje strony internetowej, jeżeli ma się rozwijać i generować zyski na satysfakcjonującym poziomie. Jak już wiesz, poznając charakter danej działalności odpowiednio wcześniej, można stworzyć dla niej stronę skrojoną na miarę indywidualnych potrzeb. Jednym z kryteriów doboru strony www jest to, czy ma być dynamiczna bądź też statyczna.
Zrozumienie, jak działają strony dynamiczne i statyczne, może pomóc właścicielom firm wybrać format najlepszy dla ich branży.
Strona statyczna jest zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem dla małych firm, a dynamiczna dla dużych przedsiębiorstw.
Co to jest statyczna strona www?
Choć bardzo prawdopodobne, że budowę strony internetowej powierzysz doświadczonej firmie, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś poznał najważniejsze informacje o stronie statycznej. Załóżmy, że prowadzisz niewielką firmę usługową, nie masz produktów, które mógłbyś sprzedawać w sieci, a jedynie chcesz pokazać swoim klientom podstawowe informacje o swojej ofercie, dane kontaktowe i lokalizację. W takim wypadku strona statyczna może być idealna dla Twojego biznesu. Jeśli wiesz, że dane dotyczące firmy oraz oferty nie będą dynamicznie się zmieniać na przestrzeni czasu, a zatem nie będzie konieczności częstego aktualizowania treści, strona statyczna powinna Ci wystarczyć.
Ten typ strony może być oparty np. na języku HTML, JavaScript, CSS. Pliki strony zamieszczone na serwerze Należy więc pamiętać, że strona statyczna nie ma swojego systemu CMS, co może generować pewne ograniczenia, ale i korzyści. Wprowadzanie zmian na stronie jest nieco problematyczne ze względu na konieczność ingerencji w kod znajdującego się w pliku strony, co może być utrudnieniem dla osób, które nigdy nie miały styczności z programowaniem. Z drugiej jednak strony witryna statyczna nie wymaga żadnego przetwarzania po stronie serwera. Może to być korzystne, ponieważ nie wymaga dodatkowych kosztów związanych z i zapewnia krótszy czas ładowania.
Strona statyczna - zalety i wady
Strona statyczna może być dobra dla firm, których specyfika branży nie wymaga tworzenia dużego projektu. Nie pochłania dużych nakładów finansowych, jest łatwa i szybka w wykonaniu. Na pewno te zalety są bardzo kuszące, ale trzeba się liczyć z tym, że taka strona najczęściej pełni funkcję jedynie internetowej wizytówki. Strona statyczna jest prosta, treści ograniczają się zwykle do wzmianki o firmie, krótkiego opisu oferty, danych kontaktowych i innych podstawowych informacji.
Zalety:
- Nie trzeba poświęcać dużo czasu na wykonanie i wdrożenie projektu.
- Są stosunkowo tanie w produkcji.
- Ich czas ładowania jest krótki, co korzystnie wpływa na pozycjonowanie i jest ważne z punktu widzenia klientów.
- Zajmują niewiele miejsca na serwerze.
- Charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa.
Wady:
- Wprowadzanie zmian może wymagać zaangażowania programisty i wiązać się z dodatkowymi opłatami.
- Mniejsza ilość funkcji.
Czym jest strona dynamiczna?
Dynamiczna witryna internetowa wyróżnia się tym, że ma złożoną architekturę i zawartość strony można w szybki sposób poddawać modyfikacji. Buduje się ją na systemie CMS, czyli systemie zarządzania treścią, za pomocą którego łatwo wprowadzać zmiany w bazie danych strony bez znajomości zasad projektowania. Dodawane zmian może leżeć po stronie klienta, czyli właściciela witryny. Za pomocą panelu CMS, po krótkim wdrożeniu w działanie poszczególnych funkcji, każdy sam może edytować czy aktualizować teksty na stronie według własnych potrzeb. To czyni strony dynamiczne bardziej atrakcyjnymi dla właścicieli firm, którzy chcą być na bieżąco z potrzebami i oczekiwaniami swoich klientów. Decydując się na stronę dynamiczną, zyskujesz zdecydowanie więcej funkcjonalności, niż oferują statyczne strony internetowe. Korzystanie z funkcjonalnej, umiejętnie zaprojektowanej i kompletnej strony www wpływa na większą kontrolę nad doświadczeniem użytkownika. Strony internetowe dynamiczne, które są przydatne i chętnie odwiedzane przez klientów osiągają znakomite wyniki pozycjonowania, pojawiając się wysoko w Google.
Najważniejsze atuty i wady stron dynamicznych
Nowoczesne strony dynamiczne są przydatne, ponieważ są w stanie dostosować się do potrzeb użytkownika. W porównaniu do stron strony statycznej mają więcej funkcji interaktywnych niż strony statyczne, dlatego lepiej angażują użytkowników odwiedzające witrynę, co jest ważne, a właściwie niezbędne m.in. dla firm chcących sprzedawać swoje produkty w internecie. Najważniejszymi zaletami stron dynamicznych jest to, że są łatwe w aktualizowaniu i umożliwiają generowanie większych przychodów.
Jak serwer www ma się do strony dynamicznej? Z racji tego, że architektura strony dynamicznej jest bardziej złożona, tym samym wymaga hostingu o dobrych parametrach, aby utrzymać jej płynne funkcjonowanie. Odpowiednio dobrany hosting to gwarancja, że strona nie będzie przeciążona np. w okresie wzmożonego ruchu, co jest szczególnie ważne dla sklepów internetowych. Co prawda rozwój i utrzymanie stron dynamicznych, wiąże się z inwestycją większej ilości czasu i pieniędzy, to często taka strona jest najlepszym wyjściem dla przedsiębiorcy.
Zalety:
- Funkcjonalny system CMS.
- Możliwość samodzielnego wprowadzać aktualizacji przez właściciela witryny — zmiany w treściach czy dodawanie/usuwanie obrazów.
- Rozbudowana struktura, która pozwala tworzyć wiele zakładek.
- Łatwość zintegrowania systemu z różnymi przydatnymi dodatkami.
- Atrakcyjna oprawa wizualna, przyciągająca i angażująca odwiedzających do działania.
- Umożliwia dwukierunkową komunikację między użytkownikami a firmą.
Wady:
- Budowa takiej strony dynamicznej jest bardziej czasochłonna i więcej kosztuje.
- Ze względu na złożoną architekturę ma większe wymagania hostingowe, co generuje dodatkowe koszty.
Kto powinien zainwestować dynamiczne strony www, a kto w statyczne?
Wybrać stronę statyczną, czy dynamiczną? Strony statyczne są świetne do zaprezentowania informacji, aby dać się znaleźć w sieci i budowania zaufania między firmą a klientem. Witryna statyczna jest najlepsza dla osób, które chcą stworzyć prostą stronę bez żadnych dodatkowych funkcji i jak najszybciej ją uruchomić. To dobre rozwiązanie dla małych firm usługowych, które chcą posiadać w internecie witrynę o charakterze informacyjnym i nie będą na niej wprowadzać częste zmiany.
Dynamiczna strona internetowa świetnie sprawdzi się, gdy chcesz zaangażować klientów np. do bezpośredniego zakupu produktów bądź budować z nimi trwałe relacje. Witryna dynamiczna jest odpowiednia dla osób, które mają dużą liczbę stron i potrzebują dodatkowych funkcji, których nie mogą zapewnić witryny statyczne. Najlepiej wykorzystują je większe firmy z szeroką gamą usług lub produktów, które wykorzystają witrynę do zaprezentowania swojej marki i poprawy zadowolenia klientów. Atrakcyjna witryna, której szkieletem jest funkcjonalny CMS, w połączeniu z działaniami marketingowymi to przepis na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Statyczna i dynamiczna strona www - przykład
To jaki rodzaj strony wybrać, zależy od indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Na przykład, jeśli zajmujesz się handlem elektronicznym i chcesz, aby zawartość była na bieżąco z nowymi produktami, najbardziej odpowiednia będzie strona dynamiczna e-commerce. Na rozbudowanych portalach tego typu można bez problemu rozplanować rozmieszczenie wszystkich produkty, czy układ zakładek dotyczących usług.
Witryny statyczne są tworzone przeważnie dla mniejszych firm, które nie wymagają złożoności witryny dynamicznej. Tego typu strony mogą pełnić funkcję np. portfolio online czy prostej wizytówki.
Potrzebujesz stronę internetową dla swojej firmy, ale nie wiesz, od czego zacząć? Decyzję o tym, jaki model strony będzie najlepszym rozwiązaniem warto skonsultować ze specjalistami. Pomożemy Ci wybrać najlepszą platformę i zaprojektować ją zgodnie z Twoimi potrzebami. Będziesz miał szansę zdobyć więcej klientów, a także zaoszczędzić pieniądze na rozwoju.