Administrator | 25-08-2020
cofnij

Znaczenie kolorów w odbiorze stron www

Przy projektowaniu strony internetowej warto zastanowić się nad jej kolorystyką, ponieważ kolory mają ogromny wpływ na jej całościowy odbiór. Każda z barw, czy ciepła czy zimna, będzie inaczej odbierana przez użytkowników i będzie miała inne znaczenie. Powinno się więc brać pod uwagę: różnice kulturowe, rodzaj usługi lub produktu, który chcemy przedstawić na stronie, jak również preferencje kolorystyczne ze względu na płeć. Przykładowo, w kulturze europejskiej czarny jest kojarzony z pogrzebami, natomiast w kulturze azjatyckiej jest to kolor biały. W Chinach przynosi szczęście kolor czerwony, a w Europie jest to zazwyczaj kolor zielony (np. czterolistna koniczyna). Jeśli chodzi o preferowanie barw przez wzgląd na płeć, kobiety zazwyczaj wolą te jaśniejsze i pastelowe, natomiast mężczyznom częściej podobają się kolory jaskrawsze lub ciemniejsze. Mówiąc o barwach pasujących do przedstawianej usługi lub produktu, poniższe przykłady naszych realizacji pokazują, jak kolory mogą być dopasowane do tematu strony i jakie emocje mogą wywoływać.

Barwa czerwona – ciepły kolor, który jest bardzo energiczny i dynamiczny, kojarzący się pozytywnie (miłość, energia, nawoływanie do akcji), jak i negatywnie (przemoc, walka, krew). Pasuje do stron o tematyce m. in. sportowej, oryginalnych i odważnych. Strona ma wiele elementów czerwonych, które w połączeniu z czernią i bielą sprawiają na odbiorcy wrażenie profesjonalnej i prężnie rozwijającej się firmy.

Inne przykłady naszych stron z wykorzystaniem różnych odcieni czerwieni:

  • www.autoas24.pl (chłodniejszy odcień czerwieni),
  • www.kaliszczak.pl (ciemna czerwień burgundowa),
  • www.mr.chicken.pl (energetyczna, jaskrawa czerwień).

Barwa pomarańczowa – kolejny, ciepły kolor. Również jest kojarzony ze sportem, wysiłkiem fizycznym i energią, jednak ma łagodniejszy odbiór niż czerwień. Wywołuje radość, fascynację i często jest łatwiej odbierany i bardziej lubiany niż czerwony, który jest czasami zbyt agresywny dla odbiorcy. Pasuje do stron przekazujących pozytywne, wesołe wibracje. Może być także użyty jako kolor nawołujący do jakiejś akcji.

Przykłady wykonywanych przez nas stron z wykorzystaniem różnych odcieni koloru pomarańczowego:

  • www.losbobau-fenstershop.de (jasny żywy pomarańcz),
  • www.goldcare.pl (pomarańczowo-złoty),
  • www.lechsport.pl (intensywny pomarańcz).

Barwa żółta - ostatni, ciepły kolor na liście i najbardziej wesoły ze wszystkich barw. Kojarzony jest także z intelektem i bezpieczeństwem. Może być również używany do stron związanych z usługami budowlanymi, majsterkowaniem czy transportem i sportem. W połączeniu z turkusem lub błękitem wprowadza nas w wakacyjną atmosferę, a z czarnym lub szarym nadaje stronie technicznego stylu.

Przykłady stron z wykorzystaniem różnych odcieni koloru żółtego:

  • www.lodyprawdziwe.pl,
  • www.est.hermer.waw.pl,
  • www.novika.com.pl.

Barwa zielona - chłodna barwa najczęściej kojarzona i występująca w przyrodzie. Ma bardzo szerokie zastosowanie: może odnosić się do stron związanych z agroturystyką, ekologią, rolnictwem, ogrodnictwem oraz z finansami. Jasna, zielona barwa odpręża i koi, daje poczucie spokoju i świeżości, ale ciemniejsza zieleń może też oznaczać chorobę i zazdrość.

Przykłady stron z wykorzystaniem różnych odcieni koloru zielonego:

  • www.rudnicapark.pl,
  • www.agrotechinc.com,
  • www.agroturystykanadarzyce.pl.

Barwa niebieska – jest to najczęściej używany kolor na stronach internetowych. Kojarzy się z zaufaniem, bezpieczeństwem i świeżością. Niebieskie strony są często związane z bankami, instytucjami, zdrowiem lub portalami społecznościowymi i informacyjnymi. Również jak w przypadku koloru żółtego, w połączeniu z szarością i czernią nawiązuje do usług technicznych lub transportu. Niebieski kolor jest kojący i uspokajający, daje poczucie bezpieczeństwa i zaufania oraz niezawodności.

Przykłady stron z wykorzystaniem różnych odcieni koloru niebieskiego:

  • www.romet-walcz.pl,
  • www.pwsz.eu,
  • www.przewozy-niemcy.pl.

Barwa fioletowa – fiolet jest najrzadziej spotykanym kolorem na stronach internetowych. Kiedyś zarezerwowany tylko dla wyższych klas społecznych, uznawany jest za symbol luksusu i szlachetności. Najbardziej tajemnicza ze wszystkich barw symbolizująca magię i duchowość. Pasuje również do stron związanych z masażem, gdyż odpręża i uspokaja umysł, ale także do witryn artystycznych, ponieważ kojarzona jest z kreatywnością.

Przykład strony z wykorzystaniem różnych odcieni koloru fioletowego:

  • www.swiat-relaksu.pl.

Powyższe przykłady pokazują jak różne kolory pasują do rozmaitych tematów i zagadnień oraz jak to jest odzwierciedlane na stronach internetowych. Dlatego też niezbędne jest trafne dobranie kolorów do strony internetowej, by jak najdokładniej opisywały i przedstawiały daną markę, instytucję, usługę czy produkt.